TIP
UNTUK MEMILIH PRODUK ATAU SYARIKAT TAKAFUL YANG TERBAIK.
Di
Malaysia, terdapat lebih kurang 15
pengendali takaful dan banyak produk-produk yang di tawarkan di pasaran (dari
produk anak dalam perut sehinggalah produk dewasa). Jadi di sinilah timbulnya persoalan
dalam diri “yang mana insuran yang terbaik untuk saya?” Mudah
sahaja, bila kita beli apa sahaja barangan kita mencari yang TERBAIK bukan?
Begitu juga dalam memilih syarikat takaful tentulah kita nak cari syarikat
takaful yang betul dan mempunyai reputasi yang baik di pasaran.
Ramai juga yang tertanya-tanya macamana nak pilih
company yang betul, produk yang betul, ejen yang betul, budget yang betul dan
banyak lagi persoalan lain semasa nak beli insuran
Di sini
saya kongsikan 3 tip yang anda boleh gunakan
dalam memilih produk atau syarikat takaful yang terbaik.
TIP NO.1 : SYARIKAT TAKAFUL YANG BETUL DAN MEMPUNYAI REPUTASI YANG
TERBAIK DI PASARAN
Tip saya
untuk memilih syarikat takaful mudah sahaja caranya,iaitu; anda pergi ke
hospital (hospital swasta terutamanya contohnya IJN atau Ampang Puteri) tanya
pada kaunter "kalau saya nak beli
takaful, syarikat apa yang saya patut pilih?” anda akan dapat jawapannya, kemudian
anda contact ejen syarikat takaful tersebut. Mudahkan? Keperluan memilih syarikat yang betul dan mempunyai
reputasi yang HEBAT tentulah
berdasarkan ciri-ciri :
1- Syarikat yang MAMPU dan TERBUKTI telah membayar mana-mana tuntutan dengan baik.
2- Syarikat
yang stabil dan kukuh dari segi kewangan. Pilihan ini penting
kerana, jikalau syarikat takaful yang anda pilih bankrup dan anda perlu ambik
takaful sekali lagi, dan sekiranya anda
sudah ada salah satu dari 36 jenis penyakit kritikal pada ketika itu…opss
SORRY, syarikat takaful lain TAKKAN layan. Untuk maklumat anda setiap
syarikat takaful akan mengenakan “Wakalah
charge/Admin Charge” dan biasanya
selepas tahun ke enam akan habis. Rugilah
anda terpaksa bermula sekali lagi dengan syarikat lain, jadi “Wakalah charge” jadi double.
“kalau
nak tahu tentang Prudential
BSN Takaful vs Others Takaful company bolehlah call saya di 019-2559961 / 0135066360. Saya takleh
share kat sini…RAHSIA…by appoinment only! ….biasanya kalau jumpa
saya, saya akan berikan RAHSIA dalam memilih syarikat dan Produk Yang
Terbaik Untuk ANDA!”
PruBSN REGISTERS RECORD BREAKING
SALES GROWTH IN THE THIRD QUARTER OF 2011 SALES UP 57% FROM Q3 2010, YEAR TO
DATE SALES UP 47%
Thursday 24/11/2011
KUALA
LUMPUR , Nov 24 (Bernama) – Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) the
innovative provider of shariah compliant financial and protection solutions
today announced new business sales results for the third quarter of 2011. The
company posted RM 53.9 million across all its business channels for the third
quarter of 2011, up 57% from the same period last year. Year to date, PruBSN
registered RM 158.9 million in new business, a 47% increase as compared to the
same period in 2010.
Encik
Azim Mithani, the Chief Executive Officer of PruBSN said, “This performance
marks another high in the history of PruBSN. We are all really pleased that
this is a strong and robust broad-based performance across all our channels –
Prudential Assurance Malaysia Berhad Agency, our Direct Agency and our
Partnership Channel. The strength of these results demonstrates the quality of
our product and the strength of our franchise.” Encik Azim also said that the
recently launched PruBSN Link Series product has contributed significantly to
the company’s new business growth in the third quarter.
“PruBSN
Link Series contributed 40% to our new business results in the month of September
2011 when it was launched. As the demand for the product is high, we foresee
this product will continue to drive our new business results for the coming
quarter,” Encik Azim said. PruBSN Link Series is an umbrella product which
consists of 3 unique plans – Smart Link; First Link and Takaful Link, each
specifically tailored for different life stages.
“We have
performed consistently well throughout the year and our market share has
increased in tandem. I am delighted with these achievements and am confident
that this momentum will continue through the remainder of the year, “said Encik
Azim adding that the company’s result for the first nine months of 2011
is another significant milestone in achieving its goal of being the number 1
Takaful operator in Malaysia.
Based on
the results for the first half of the year, PruBSN had a market share of 34.8 %
of the total Annual Contribution Income (ACI) , making it the Number 1
Takaful operator based on ACI in Malaysia for that period. PruBSN’s market
share stood at 26.7% based on Annual Contribution Equivalent (ACE) , for the
same period, strengthening the company’s position as a leading takaful operator
in Malaysia.
1. Annual
Contribution Income (ACI) is a component of ACE i.e. ACE=ACI+SCI, where SCI is
for single contribution product. ACI is the new business portion for regular
business.
2. Annual
Premium Equivalent (APE), or Annual Contribution Equivalent (ACE) within the
takaful industry, is a global and widely accepted standard for measurement of
new business performance of insurance and takaful companies.
APE or
ACE is the total amount of regular contributions from new business plus (+) 10%
of the total amount of single contributions on business written during the year
About Prudential BSN Takaful
Berhad
Prudential BSN Takaful Berhad
(PruBSN) is a joint venture between Bank Simpanan Nasional (BSN) and Prudential
plc (Prudential) which holds 51% and 49% equity stakes respectively.
PruBSN’s vision is to be a
world-class Shariah-compliant financial solutions provider by offering
innovative products and services to its customers.
TIPS NO 2 : PRODUK TAKAFUL YANG BETUL
Sekiranya
anda memilih produk takaful, anda harus memilih produk yang boleh memberikan
tempoh perlindungan maksimum, kenapa?
Sebab purata jangka hayat rakyat Malaysia adalah 75
tahun (Kuala Lumpur = 67 tahun), jadi pilihlah produk yang memberi perlindungan
guarantee (80 sehingga 100 tahun) (Prudential BSN Takaful – PruSmartLink,
PruBSN Firstlink dan PruBSN Takafulink,) dan jika boleh pilihlah produk Takaful
yang berkait dengan akaun pelaburan.
Sekiranya
anda pilih produk yang maksimum tempoh perlindungan maka anda ada option untuk
berhenti pada bila-bila masa sekiranya anda mahu. Sekiranya anda ambil produk
yang ada TEMPOH MATANG (Term Takaful) contohnya pada umur 55, selepas umur 55
polisi anda matang, anda kena ambil plan baru sekiranya anda
inginkan perlindungan baru.
INGAT!!!
1)
Kita tak pasti ada kencing manis darah tinggi.
2) Wakalah
charge/Admin Charge tahun pertama hingga tahun ke enam dikenakan
sekali lagi.
3)
Umur 55 hingga 75 “maintenance tinggi”,
oleh itu bayaran premium adalah lebih mahal.
TERM TAKAFUL/INSURAN
Term
Takaful/Insuran adalah perlindungan takaful/insuran yang mempunyai tarikh tamat
iaitu sama ada 10, 15, 20, 25, atau 30 tahun (biasanya digelar tempoh matang). Manakala ianya berbeza dengan investment-linked
takaful/insuran.
Biasanya
saya cadangkan anda ambil Full Life
Takaful (Investment linked) dahulu baru ambil tambahan plan term life
takaful/insurans, kenapa?
Sebab
kalau anda ambil term takaful/insurans macam sign contract dengan pensil boleh
padam bila-bila sebab tempoh
perlindungan akan expired dan tiada
guarantee extension tetapi kalau full life takaful/insurans contract anda
macam sign dengan pen, ia akan berada di sana ketika anda perlukan sekiranya
bayaran premium anda tidak cacat.
TIPS NO 3 : BUDGET YANG TERBAIK
Bagi saya
budget adalah penting, kita perlu dan
mampu untuk menyimpan di takaful di antara 5% – 10% daripada pendapatan kita (cuba buat pengiraan, berapa kelayakan kita).
The best polisi bukannya polisi yang terlalu mahal (RM300 - RM400/bulan) yang anda bayar 3 bulan, dan selepas itu tidak
mahu bayar lagi sebab premiumnya terlalu besar atau premiumnya yang terlalu rendah (RM30 - RM80/bulan) di mana mungkin terselit udang di sebalik janji2 ejen yang call atau berjumpa dengan anda (Semak berapa anda bayar dan berapa covering yang anda dapat.... BANDINGKAN). Berfikirlah semasak-masaknya sebelum anda membuat keputusan, kerana sekali tersilap, anda akan terasa kesannya bila anda mula menggunakan kemudahan yang disediakan......
Polisi yang kecil (RM100 - RM200/bulan) pun tidak mengapa, yang pentingnya
anda konsisten menyimpan/membuat caruman dan bila anda perlukannya, anda boleh menggunakan manfaat daripada pelan yang
anda beli. MENYESAL DULU PENDAPATAN, MENYESAL KEMUDIAN TAK BERGUNA..... FIKIR-FIKIRKANLAH!!!!!
TIPS UNTUK
MEMILIH INSURAN HAYAT
Beberapa tips untuk anda yang masih mencari-cari
plan insuran hayat yang sesuai dengan keperluan dan bajet anda. Jangan biarkan
diri anda terus membuat perbandingan sehingga tiba saat anda betul-betul
memerlukan insuran. Di saat itu, permohonan anda tidak lagi diluluskan kerana
insuran hanya boleh dipohon ketika sihat.
1. Buat perbandingan kadar premium. Pastikan perbandingan dari segi kadar premium dan
manfaat yang ditawarkan. Perbandingan perlulah apple dengan apple. (Bandingkan plan yang setara sahaja)
2. Fahami perlindungan yang ditawarkan serta terma dan
syarat. Pastikan anda memahami apa polisi insuran
anda tawarkan. Fahami juga terma dan syarat seperti pengecualian risiko.
3. Elakkan sebarang perlindungan yang tidak
diperlukan. Beli apa yang anda
perlu dan anda rasa berisiko tinggi dalam kehidupan anda bukan kerana anda
terpengaruh dengan manfaat yang anda sendiri tidak faham.
4. Pastikan insurans hayat itu sesuai untuk anda. Kaji polisi yang dicadangkan oleh ejen dan
dapatkan penerangan satu persatu dan anda boleh membuat pemilihan manfaat
tambahan yang sesuai untuk anda.
5. Fahami dan pastikan tarikh polisi berkuatkuasa,
tempoh menunggu, dan pengecualian. Ini penting kerana
sebelum tempoh berkuatkuasa anda tidak akan dapat membuat tuntutan terhadap
insurans tersebut. Fahami juga tentang pengecualian penyakit sedia ada.
6.
Isikan borang cadangan dengan cermat. Pastikan anda fahami dan baca dengan teliti
sebelum menurunkan tandatangan.
7. Baca polisi anda setelah menerimanya dan simpan
dengan cermat. Cuba fahami apa yang tertulis dalam polisi dan
pastikan anda tahu risiko apa yang dilindungi.
Hubungi
saya di 019-2559961 / 0135066360 (ABU BAKAR BIN MAMAT)
jika ada sebarang pertanyaan atau inginkan penjelasan lanjut, … tiada paksaan
untuk ambil. Tugas saya hanya untuk memberi konsultansi dan menerangkan kepada
anda yang mana yang TERBAIK untuk
anda dan tugas anda adalah mendengar serta buat analisis dan buat keputusan.
boleh beri contact number? saya nak tahu lebih detail.TQ
ReplyDeleteEncik dah dapat ke perlindungan insurans untuk encik dan keluarga? Kalau belum boleh contact saya 0162315124 (mar)
DeleteI really appreciate the kind of topics you post here. Thanks for sharing us a great information that is actually helpful. Good day! medical
ReplyDelete