CARA
UNTUK CLAIM…
Sepanjang saya menceburkan diri dalam bidang
Insurans/Takaful, ini merupakan perkara yang selalu ditanya oleh prospect atau
client. Macam mana nak claim? Berapa lama boleh dapat claim? Cepat ke lambat? Senang
ke susah nak claim? dan sebagainya yang berkaitan dengan claim. Kami di PruBSN
Takaful begitu komited mengenai claim.
Berikut antara cara-cara membuat claim dan
beberapa contoh claim untuk rujukan anda.
1-
Claim Online (Bil dan Elaun)
Perkhidmatan Hospital
Alliance Services (HAS) iaitu claim online terus dari hospital ke PruBSN,
anda tidak perlu membayar bil terlebih dahulu, akan hanya berkuatkuasa pada
bulan ke 4 bermula dari tarikh polisi (tarikh pada medical card). Ini bermakna,
client perlu membayar dahulu bil dan caj perubatan sekiranya dimasukkan wad
pada 3 bulan pertama daripada tarikh polisi, tidak kira sama ada masuk hospital
panel atau tidak. Kemudian, semua laporan perubatan, bil dan resit asal
pembayaran perlu diserahkan kepada PruBSN untuk bayaran semula (reimbursement).
Namun, sekiranya client dimasukkan ke hospital
Panel PruBSN disebabkan kemalangan parah, HAS boleh digunakan terus tanpa
menunggu 3 bulan. Diingatkan, hanya kemalangan sahaja.
Sekiranya claim menggunakan perkhidmatan online
(HAS), anda hanya perlu membawa Medical Card PruBSN ke hospital panel, dan
tunjukkan medical card anda kepada kakitangan hospital bahagian kemasukkan
pesakit akan mereka menguruskan selanjutnya. Sekiranya terdapat sebarang
masalah, anda perlu menelefon agent anda dengan segera. Sebagai langkah bijak,
anda dinasihatkan untuk memaklumkan kepada agent yang anda dimasukkan ke
hospital. Ini bagi membolehkan agent anda sentiasa dalam keadaan bersedia
sekiranya berlaku sebarang masalah ketika masuk atau keluar hospital.
Untuk memudahkan anda memahami cara untuk masuk
wad menggunakan Medical Card PruBSN Takaful.
2-
Reimbursement Claim (Bayar dulu, Claim kemudian)
Sekiranya anda masuk ke hospital yang bukan Panel
PruBSN, anda juga boleh menuntut bayaran bil hospital, akan tetapi, semua bil
tersebut perlulah diselesaikan terlebih dahulu, dan barulah anda tuntut ke
PruBSN.
Sila maklumkan kepada agent anda, bagi membolehkan
agent anda menyediakan borang laporan perubatan untuk diisi oleh Doktor yang
merawat bagi tujuan tuntutan bil perubatan.
3-
Claim Elaun Hospital / Elaun ICU & Elaun Bedah tanpa claim bil (Bil claim
dari syarikat majikan atau insurans lain)
Sekiranya majikan anda menyediakan perlindungan
perubatan untuk anda, anda boleh menuntut semua elaun yang layak (Elaun
Hospital, Elaun ICU, Elaun Bedah, Elaun MC disebabkan kemalangan) kecuali bil
rawatan.
Caranya mudah sahaja, pihak PruBSN hanya perlukan
laporan perubatan daripada Doktor yang merawat anda dan salinan bil perubatan
bagi tujuan pengesahan bilangan hari dan jam anda ditahan di wad. Salinan ini
penting kerana sekiranya anda ditahan diwad selama 2 hari dan 6 jam atau lebih,
anda layak untuk mendapat elaun hospital berdasarkan 3 hari.
Borang laporan perubatan boleh didapati daripada
agent anda atau di mana-mana cawangan Prudential seluruh negara.
4-
Claim Accident (Medical/ MC)
Sekiranya berlaku kemalangan kecil dan anda hanya
mendapatkan rawatan di klinik, bil caj rawatan boleh dituntut daripada PruBSN.
Dokumen yang diperlukan adalah bil dan resit asal serta sedikit laporan daripada
Doktor yang merawat mengatakan bahawa caj perubatan tersebut adalah disebabkan
kemalangan. PruBSN akan membayar semula tuntutan tertakluk kepada ko-takaful
10%.
5-
Claim Kematian Biasa (Natural Death)
Untuk tuntuan kematian, sekiranya bukan disebabkan
oleh kemalangan, pemegang polisi yang meninggal dunia tidak semestinya
memerlukan bedah siasat. Ini kerana, laporan Doktor yang lengkap boleh
digunakan sebagai rujukan berkenaan sebab kematian dan perkara-perkara yang
berkaitan.
Sekiranya kematian berlaku, waris hendaklah
memaklumkan kepada agent atau PruBSN mengenai perkara yang berlaku. Seterusnya,
agent akan menguruskan dari segi penyediaan dokumen dan sebagainya.
Oleh itu, adalah amat penting bagi setiap pemegang
polisi, anda dinasihatkan memberitahu adik-beradik atau saudara-mara dan
kawan-kawan bahawa anda mempunyai perlindungan takaful dari Prudential BSN
Takaful, dan sekiranya berlaku kematian, mereka boleh memaklumkan sama ada
kepada agent atau PruBSN.
6-
Claim Kematian Kemalangan (Accidental Death)
Sama keadaannya seperti di atas. Namun, bagi kes
kemalangan, biasanya pihak polis akan mengarahkan pihak hospital membuat bedah
siasat bagi memastikan kemalangan yang berlaku bukan disebab pemegang polisi
berada dalam pengaruh alkohol atau ada unsur-unsur jenayah dan sebagainya.
7-
Tempoh Tuntutan
Tempoh tuntutan bergantung kepada jenis tuntutan
dan dokumen yang diperlukan untuk membuat tuntutan. Berdasarkan pengalaman
saya, sekiranya semua dokumen tuntutan telah lengkap, biasanya dalam masa 3 atau
4 minggu akan dapat cek daripada syarikat. Namun begitu, ia bergantung kepada
kes-kes tertentu. Sebagai contoh, tuntutan elaun hospital biasanya lebih cepat
daripada tuntutan disebabkan kematian, atau pampasan sakit kritikal.
Anda boleh hubungi agent anda untuk mengetahui
status tuntutan yang telah dihantar.
Sila hubungi saya sekarang untuk mendapatkan khidmat nasihat
percuma tetapi berguna dan bermanfaat untuk anda dan keluarga.
ABU BAKAR BIN MAMAT
013-5066360
019-2559961
No comments:
Post a Comment