Friday, July 20, 2012

TIP UNTUK MEMILIH PRODUK ATAU SYARIKAT TAKAFUL YANG TERBAIK.


TIP UNTUK MEMILIH PRODUK ATAU SYARIKAT TAKAFUL YANG TERBAIK.
Di Malaysia, terdapat  lebih kurang 15 pengendali takaful dan banyak produk-produk yang di tawarkan di pasaran (dari produk anak dalam perut sehinggalah produk dewasa). Jadi di sinilah timbulnya persoalan dalam diri “yang mana insuran yang terbaik untuk saya?” Mudah sahaja, bila kita beli apa sahaja barangan kita mencari yang TERBAIK bukan? Begitu juga dalam memilih syarikat takaful tentulah kita nak cari syarikat takaful yang betul dan mempunyai reputasi yang baik di pasaran.
Ramai juga yang tertanya-tanya macamana nak pilih company yang betul, produk yang betul, ejen yang betul, budget yang betul dan banyak lagi persoalan lain semasa nak beli insuran
Di sini saya kongsikan 3 tip yang anda boleh gunakan dalam memilih produk atau syarikat takaful yang terbaik.

TIP NO.1 : SYARIKAT TAKAFUL YANG BETUL DAN MEMPUNYAI REPUTASI YANG TERBAIK DI PASARAN
Tip saya untuk memilih syarikat takaful mudah sahaja caranya,iaitu; anda pergi ke hospital (hospital swasta terutamanya contohnya IJN atau Ampang Puteri) tanya pada kaunter  "kalau saya nak beli takaful, syarikat apa yang saya patut pilih?” anda akan dapat jawapannya, kemudian anda contact ejen syarikat takaful tersebut. Mudahkan? Keperluan memilih syarikat yang betul dan mempunyai reputasi yang HEBAT tentulah berdasarkan ciri-ciri :
1-  Syarikat yang MAMPU dan TERBUKTI telah membayar mana-mana tuntutan dengan baik.
2-  Syarikat yang stabil dan kukuh dari segi kewangan. Pilihan ini penting kerana, jikalau syarikat takaful yang anda pilih bankrup dan anda perlu ambik takaful sekali lagi,  dan sekiranya anda sudah ada salah satu dari 36 jenis penyakit kritikal pada ketika itu…opss SORRY, syarikat takaful lain TAKKAN layan. Untuk maklumat anda setiap syarikat takaful akan mengenakan “Wakalah charge/Admin Charge”  dan biasanya selepas tahun ke enam akan habis.  Rugilah anda terpaksa bermula sekali lagi dengan syarikat lain, jadi “Wakalah charge” jadi double.

“kalau nak tahu tentang Prudential BSN Takaful vs Others Takaful company bolehlah call saya di 019-2559961 / 0135066360. Saya takleh share kat sini…RAHSIA…by appoinment only! ….biasanya kalau jumpa saya, saya akan berikan RAHSIA dalam memilih syarikat dan Produk Yang Terbaik Untuk ANDA!”

PruBSN REGISTERS RECORD BREAKING SALES GROWTH IN THE THIRD QUARTER OF 2011 SALES UP 57% FROM Q3 2010, YEAR TO DATE SALES UP 47%
Thursday 24/11/2011
KUALA LUMPUR , Nov 24 (Bernama) – Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) the innovative provider of shariah compliant financial and protection solutions today announced new business sales results for the third quarter of 2011. The company posted RM 53.9 million across all its business channels for the third quarter of 2011, up 57% from the same period last year. Year to date, PruBSN registered RM 158.9 million in new business, a 47% increase as compared to the same period in 2010.
Encik Azim Mithani, the Chief Executive Officer of PruBSN said, “This performance marks another high in the history of PruBSN. We are all really pleased that this is a strong and robust broad-based performance across all our channels – Prudential Assurance Malaysia Berhad Agency, our Direct Agency and our Partnership Channel. The strength of these results demonstrates the quality of our product and the strength of our franchise.” Encik Azim also said that the recently launched PruBSN Link Series product has contributed significantly to the company’s new business growth in the third quarter.
“PruBSN Link Series contributed 40% to our new business results in the month of September 2011 when it was launched. As the demand for the product is high, we foresee this product will continue to drive our new business results for the coming quarter,” Encik Azim said. PruBSN Link Series is an umbrella product which consists of 3 unique plans – Smart Link; First Link and Takaful Link, each specifically tailored for different life stages.
“We have performed consistently well throughout the year and our market share has increased in tandem. I am delighted with these achievements and am confident that this momentum will continue through the remainder of the year, “said Encik Azim adding that the company’s result for the first nine months of 2011 is another significant milestone in achieving its goal of being the number 1 Takaful operator in Malaysia.
Based on the results for the first half of the year, PruBSN had a market share of 34.8 % of the total Annual Contribution Income (ACI) , making it the Number 1 Takaful operator based on ACI in Malaysia for that period. PruBSN’s market share stood at 26.7% based on Annual Contribution Equivalent (ACE) , for the same period, strengthening the company’s position as a leading takaful operator in Malaysia.
1. Annual Contribution Income (ACI) is a component of ACE i.e. ACE=ACI+SCI, where SCI is for single contribution product. ACI is the new business portion for regular business.
2. Annual Premium Equivalent (APE), or Annual Contribution Equivalent (ACE) within the takaful industry, is a global and widely accepted standard for measurement of new business performance of insurance and takaful companies.
APE or ACE is the total amount of regular contributions from new business plus (+) 10% of the total amount of single contributions on business written during the year

About Prudential BSN Takaful Berhad

Prudential BSN Takaful Berhad (PruBSN) is a joint venture between Bank Simpanan Nasional (BSN) and Prudential plc (Prudential) which holds 51% and 49% equity stakes respectively.
PruBSN’s vision is to be a world-class Shariah-compliant financial solutions provider by offering innovative products and services to its customers. 

TIPS NO 2 : PRODUK TAKAFUL YANG BETUL
Sekiranya anda memilih produk takaful, anda harus memilih produk yang boleh memberikan tempoh perlindungan maksimum, kenapa?
Sebab  purata jangka hayat rakyat Malaysia adalah 75 tahun (Kuala Lumpur = 67 tahun), jadi pilihlah produk yang memberi perlindungan guarantee (80 sehingga 100 tahun) (Prudential BSN Takaful – PruSmartLink, PruBSN Firstlink dan PruBSN Takafulink,) dan jika boleh pilihlah produk Takaful yang berkait dengan akaun pelaburan.
Sekiranya anda pilih produk yang maksimum tempoh perlindungan maka anda ada option untuk berhenti pada bila-bila masa sekiranya anda mahu. Sekiranya anda ambil produk yang ada TEMPOH MATANG (Term Takaful) contohnya pada umur 55, selepas umur 55 polisi anda matang, anda kena ambil plan baru sekiranya anda inginkan perlindungan baru.  
INGAT!!!
1)      Kita tak pasti ada kencing manis darah tinggi.
2)    Wakalah charge/Admin Charge tahun pertama hingga tahun ke enam dikenakan sekali lagi.
3)     Umur 55 hingga 75 “maintenance tinggi”, oleh itu bayaran premium adalah lebih mahal.

TERM TAKAFUL/INSURAN
Term Takaful/Insuran adalah perlindungan takaful/insuran yang mempunyai tarikh tamat iaitu sama ada 10, 15, 20, 25, atau 30 tahun (biasanya digelar tempoh matang). Manakala ianya berbeza dengan investment-linked takaful/insuran.
Biasanya saya cadangkan anda ambil Full Life Takaful (Investment linked) dahulu baru ambil tambahan plan term life takaful/insurans, kenapa?
Sebab kalau anda ambil term takaful/insurans macam sign contract dengan pensil boleh padam bila-bila sebab tempoh perlindungan akan expired dan tiada guarantee extension tetapi kalau full life takaful/insurans contract anda macam sign dengan pen, ia akan berada di sana ketika anda perlukan sekiranya bayaran premium anda tidak cacat.

TIPS NO 3 : BUDGET YANG TERBAIK
Bagi saya budget adalah penting,  kita perlu dan mampu untuk menyimpan di takaful di antara 5% – 10% daripada pendapatan kita (cuba buat pengiraan, berapa kelayakan kita). The best polisi bukannya polisi yang terlalu mahal (RM300 - RM400/bulan) yang anda bayar 3 bulan, dan selepas itu tidak mahu bayar lagi sebab premiumnya terlalu besar atau premiumnya yang terlalu rendah (RM30 - RM80/bulan) di mana mungkin terselit udang di sebalik janji2 ejen yang call atau berjumpa dengan anda (Semak berapa anda bayar dan berapa covering yang anda dapat.... BANDINGKAN). Berfikirlah semasak-masaknya sebelum anda membuat keputusan, kerana sekali tersilap, anda akan terasa kesannya bila anda mula menggunakan kemudahan yang disediakan......
Polisi  yang kecil (RM100 - RM200/bulan) pun tidak mengapa, yang pentingnya anda konsisten menyimpan/membuat caruman dan bila anda perlukannya, anda boleh menggunakan manfaat daripada pelan yang anda beli. MENYESAL DULU PENDAPATAN, MENYESAL KEMUDIAN TAK BERGUNA..... FIKIR-FIKIRKANLAH!!!!!

TIPS UNTUK MEMILIH INSURAN HAYAT
Beberapa tips untuk anda yang masih mencari-cari plan insuran hayat yang sesuai dengan keperluan dan bajet anda. Jangan biarkan diri anda terus membuat perbandingan sehingga tiba saat anda betul-betul memerlukan insuran. Di saat itu, permohonan anda tidak lagi diluluskan kerana insuran hanya boleh dipohon ketika sihat.
1.  Buat perbandingan kadar premium. Pastikan perbandingan dari segi kadar premium dan manfaat yang ditawarkan. Perbandingan perlulah apple dengan apple. (Bandingkan plan yang setara sahaja)

2.   Fahami perlindungan yang ditawarkan serta terma dan syarat. Pastikan anda memahami apa polisi insuran anda tawarkan. Fahami juga terma dan syarat seperti pengecualian risiko.

3.    Elakkan sebarang perlindungan yang tidak diperlukan. Beli apa yang anda perlu dan anda rasa berisiko tinggi dalam kehidupan anda bukan kerana anda terpengaruh dengan manfaat yang anda sendiri tidak faham.

4.    Pastikan insurans hayat itu sesuai untuk anda. Kaji polisi yang dicadangkan oleh ejen dan dapatkan penerangan satu persatu dan anda boleh membuat pemilihan manfaat tambahan yang sesuai untuk anda.

5.     Fahami dan pastikan tarikh polisi berkuatkuasa, tempoh menunggu, dan pengecualian. Ini penting kerana sebelum tempoh berkuatkuasa anda tidak akan dapat membuat tuntutan terhadap insurans tersebut. Fahami juga tentang pengecualian penyakit sedia ada.

6.      Isikan borang cadangan dengan cermat. Pastikan anda fahami dan baca dengan teliti sebelum menurunkan tandatangan.

7.     Baca polisi anda setelah menerimanya dan simpan dengan cermat. Cuba fahami apa yang tertulis dalam polisi dan pastikan anda tahu risiko apa yang dilindungi.

Hubungi saya di 019-2559961 / 0135066360 (ABU BAKAR BIN MAMAT) jika ada sebarang pertanyaan atau inginkan penjelasan lanjut, … tiada paksaan untuk ambil. Tugas saya hanya untuk memberi konsultansi dan menerangkan kepada anda yang mana yang TERBAIK untuk anda dan tugas anda adalah mendengar serta buat analisis dan buat keputusan.



3 comments:

  1. boleh beri contact number? saya nak tahu lebih detail.TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik dah dapat ke perlindungan insurans untuk encik dan keluarga? Kalau belum boleh contact saya 0162315124 (mar)

      Delete
  2. I really appreciate the kind of topics you post here. Thanks for sharing us a great information that is actually helpful. Good day! medical

    ReplyDelete