Thursday, July 26, 2012

MEDICAL CARD : ADAKAH SEMUANYA SAMA?


MEDICAL CARD : ADAKAH SEMUANYA SAMA?
ADAKAH SEMUA MEDICAL CARD TAKAFUL ATAU INSURANS  SAMA?
JAWAPANNYA:  TIDAK.

BERIKUT  IALAH JENIS-JENIS MEDICAL CARD.  PILIHLAH YANG TERBAIK UNTUK ANDA.

1.      ADAKAH MEDICAL CARD INI ATTACHMENT @ STAND ALONE @
RIDER
i.   Maksud Attachment – Medical  Card di attach kan pada Life insurance. Berlainan polisi.  Jumlah Premium monthly/Q/H/Y adalah meningkat mengikut age band (kebiasaannyer setiap 5 tahun)
ii.    Maksud Stand alone – pun sama dengan attachment cuma tak perlu disertakan  life insuran.
iii.     Maksud Rider – Medical  Card adalah rider dalam satu polisi dengan pelan Life Insurance. Polisi tamat mengikut tamatnya polisi Life Insurance. Kebiasaan kalau polisi lifetime -sehingga umur 70~80~90~100thn. Bagi yg ada tempoh matang adalah sehingga tempoh matang.. Harga premium tidak berubah sehingga tamat polisi kecuali upgrading @ arahan dari bank negara. Prudential BSN Takaful menggunakan rider.

2.   TEMPOH UTK MEMPERBAHARUI MEDICAL CARD.
Kebiasaan dalam masa 2 minggu selepas tamat setiap tahun (untuk polisi Medical  Card attachment dan Stand Alone).  Sekiranya gagal berbuat demikian, polisi anda akan tamat dan mengalami kesukaran untuk renew.

Contoh:
Kalau  dah pernah claim mungkin akan ditolak, Jadi, berhati-hati jangan sampai tamat tempoh.




3.   LOADING @ PENGECUALIAN
Loading bila dah claim. Tambah premium/bayaran. Ada syarikat yang mengenakan loading sekiranya sudah claim (untuk polisi Attachment & Loading – sebab polisi/agreement perlu diperbaharui  setiap tahun)

4.   SIMPANAN / SAVING.
Untuk  polisi Medical Card  attachment & stand alone – TIADA SAVING untuk MEDICAL CARD.  Saving hanya untuk life insuran sahaja. Duit bayaran Medical Card adalah hangus.

Kebiasaaannya kalau yang polisi RIDER adalah satu polisi dengan life berserta SAVING

5.    LAPSE.
a.        Untuk  polisi attachment & Stand Alone.
Disebabkan tiada bahagian saving utk medical, sekiranya anda tidak membayar apabila tamat tempoh maka ianya akan lapse dengan serta merta (mengikut tempoh yang dberikan oleh syarikat insuran).

b.        Untuk polisi Rider.
Medical & Life insurance tidak akan lapse selagi masih ada baki simpanan dalam akaun.
Contoh:
Sekiranya, anda telah membayar polisi selama 10 tahun, Polisi life & Medical Card anda mgkin masih tidak lapse untuk 5-6 tahun akan datang sehigga habis duit simpanan anda.

****Setahu saya semua Medical Card ada Co-Insurans atau Co-Payment. Cuma macam mana mekanisme yang di gunakan untuk charge customer je yang berbeza. Ada  yang charge 10%,min-300, max-1,000 (PruBSN). 

Ada  yang sampai 28% without limit, Ada yang 20% without limit, Ada yang 10% without limit,  jika tukar bilik wad selain dari harga wad yang disarankan dalam Medical Card (company tidak perlu saya sebutkan). Kalau ada ejen yang kurang faham boleh semak  T&C medical company masing-masing.  

Buat  yang kurang arif tentang perkara ini, baca betul-betul di bahagian T & C medical card di dalam polisi. Cari bahagian co-insurans atau co-payment.

Jangan hanya percaya dengan contoh claim semata-mata,  yang penting adalah T&C dalam polisi sebab kalau berlaku dispute, company akan refer semula pada polisi, bukannya pada kes-kes claim yang lepas.


MENGAPA PERLU PILIH KAD PERUBATAN PruBSN TAKAFUL (Bandingkan antara Medical Card PruBSN dengan Medical Card agensi lain)

Terdapat banyak kad perubatan (Medical Card) di pasaran, tetapi  Mengapa PruBSN Takaful???

  1. Mengikut garis panduan dan berlandaskan prinsip-prinsip Syariah.

  1. Kad Perubatan PruBSN mempunyai limit Rawatan Hospital tertinggi sehingga RM2.5 juta.  PruBSN bayarkan bil bilik dan kos rawatan hospital anda.

  1. Kad Perubatan PruBSN Takaful tidak perlu diperbaharui (guaranteed renewal & non-cancelable).
Tidak banyak syarikat yang mempunyai kelebihan ini, di mana mereka boleh membatalkan Polisi anda seandainya anda membuat tuntutan (claim) yang terlalu banyak dan berisiko tinggi.

  1. PruBSN memberi Elaun Hospital setinggi RM400 sehari untuk Hospital Kerajaan dan Swasta.
Syarikat lain hanya memberi elaun sebanyak RM200 sehari dan jika anda masuk hospital kerajaan sahaja. Jadi mengapakah perlu ada Kad Perubatan jika hanya boleh digunakan untuk hospital kerajaan sahaja.

  1. PruBSN mempunyai  Panel Hospital Swasta yang terbaik  dan mempunyai melebihi 60 panel hospital di seluruh Malaysia.

  1. Jika anda didiagnos penyakit kritikal, premium anda akan dibayar oleh PruBSN. Jika anda membayar untuk anak-anak dan isteri anda PruBSN akan membayar premium tersebut. Anda tidak perlu membayar premium lagi dan segala perlindungan insurans, kad perubatan dan wang pelaburan kelurga anda akan berterusan ditanggung oleh PruBSN.

  1. Kad Perubatan PruBSN adalah produk kami. 
Kami menguruskannya sendiri. Syarikat insurans lain menggunakan khidmat  pihak ketiga untuk menguruskan kad perubatan mereka. Sebagaiman diketahui, jika terlalu banyak pihak terlibat dalam pengurusan pasti ada kelewatan dan perbezaan pendapat.

  1. Bonus akan diberikan jika tiada tuntutan dibuat pada tahun semasa.
  
Maklumat ini hanya memberi penjelasan secara ringkas. Untuk mendapatkan maklumat lengkap sila hubungi atau sms kepada:

ABU BAKAR BIN MAMAT
013-5066360 / 0192559961

No comments:

Post a Comment